Spanien 2008

Hermed kommer rejsedagbogen fra min sommerferie i Spanien (Malgrat De Mar) med min kæreste Lyuba. Vi kom sent hjem om natten stort set hver dag, så der var ikke tid til at skrive fyldige indlæg til rejsedagbogen her. Det meste er derfor forholdsvis kort formuleret – af og til i stikords form. Men billeder er der nok af ;)

D. 14 august:

Fløj med Sterling fra Kastrup med take off 12:25, hvilket betød at vi begge to skulle forholdsvis tidligt op for at kunne være i lufthavnen ca. 2 timer før. Det lykkedes mig at vælte min krop ud af senge sådan ca. 06:30. Med søvn i øjnene, vaklede jeg ud på wc og malede kummen gul… Jeg tænkte nok jeg ikke havde fået nok at drikke. Med svag hovedpine og brudstykker af nattens drømme i hovedet, skyndte jeg mig at drikke en masse vand. Jeg er normalt ikke sulten om morgenen, så jeg nappede et par kiks. En sidste runde med min check-liste, og så ellers ud af døren og mod stationen.

Lyu havde bestilt pladsbillet for mig, så vi kunne sidde sammen fra Fredericia til Kastrup :) Det hele forløb som det skulle. Stemmen over højttaleranlægget: “Efter et kort ophold på Københavns Hovedbanegård, fortsætter toget mod Københavns Lufthavn, Kastrup“. Check-in var som en leg, og før vi vidste af det, stod vi ved siden af flyet. Vi havde håbet på regnvejr da vi skulle lette, og det var præcis hvad vi fik :p Der er ikke noget mere tilfredsstillende end at forlade et gråt og vådt “sommer-Danmark” og flyve ned til de varmere lande, hæhæ.

Min far hentede os i lufthavnen og sparede os derved for en masse hyr med tog osv. Vildt dejligt at han havde mulighed for at være der! Kunne tydeligt mærke temperaturforskellen mellem Danmark og Spanien. Det var som at gå ind i et varmt tæppe. Skiftede hurtigt mine jeans ud med shorts på toilettet, og så kørte vi ellers mod Malgrat, hvor vi tog noget at spise på NOLO. Vi kiggede forbi min farmor Elvira som havde bagt en flot kage til min navnedag. Hun ligner sig selv år efter år, som om hun ikke bliver ældre. Det er helt fantastisk. Bagefter tog vi hen til Ton & Soçi hvor vi havde fået lov til at bo på 1. sal. Luksus. Soçi tog imod os derhjemme nede i lagerrummet, og han var meget mere fuld af energi end sidste år synes jeg. Det hænger nok sammen med at de har fået mere styr på butikken – at den er ved at blive mere etableret nu. Sidste år var de nemlig i færd med opstarten (finde lokaler osv). Han viste os sin samling med signerede cd’er som var ganske omfattende :o Han går virkelig meget op i musik og menneskene bag og har med årene skabt et stort netværk inden for musikkens verden. Det var imponerende at høre om.

Vi fik pakket ud oppe i lejligheden på 1. sal, og gjorde dem ved selskab nedenunder, hvor der blev dækket op med det helt store ostebord. Soçi gav os en smagsprøve på den bedste jamón york (skinke) i området – måske endda hele Spanien…

Vi havde medbragt nogle gaver hjemmefra som vi gav dem ved middagsbordet: Glyngøre sild, en pakke karrysalat, et friskbagt rugbrød, slik og to dåser Faaborg Leverpostej. Ton blev især glad for rugbrødet. De ville gemme det til den store familie-middag, som de var værter for senere på ugen.

Efter at have snakket og opdateret hinanden på diverse begivenheder siden sidst, gik Lyu og jeg trætte op i seng…

D. 15 august:

Stod sent op. Det var Tons navnedag i dag (St. Assumption). Gik over til farmor hvor jeg fik et sojabrød (Pan de Soja) mit yndlingsbrød! Jeg havde ikke noget fungerende SIM-kort, så jeg ringede til far fra Elvira. Han sad på La Bolera sammen med Eva ud for Hotel Maripins. Mødtes med dem derhenne og fik en vermouth med oliven (ansjosfyld) *mums*. Dernæst gik vi til stranden ud for “la redonda” (som var omdannet til kæmpe byggeplads). Min far kom senere efter at have hentet sine badebukser. Vi badede lidt og gik derefter hen på et nærliggende CD-marked. Min far købte tre CD’er til mig: King Crimson, Mike Oldfield og YES. Vi spiste henne på den engelske – en superduper burger senere sad vi og lyttede til musikken hos min farmor. Montse var der. Senere kom Miguel og hans kone. Min far og ham sad og afprøvede en nyindkøbt cykelpumpe. Gik hjem med min kage og satte den ind i køleskabet.

D. 16 august:

Stod sent op. Planlagde at tage en bocadillo (sandwich) til morgenmad ude i byen, men endte med spaghetti derhjemme. Så lidt OL (basketball) Spanien vs. USA. Tog hen for at se optog med giganterne, som begyndte deres rute fra posthuset 17:30. Købte is som dryppede ud over det hele :p

Min fætter Alex forest og hans far Julí bagerst.

Lyu, far og farmor Elvira.

Det var sjovt at se Julí, Teresa, Alex og Alberte i optoget igen. Solen var bagende varm og der var mange folk ude på gaden for at se dem gå forbi med de store dukker. Jeg ville gerne se det sammen med min far, så vi gik hen forbi Elvira for at se om han var der. Han gik med os tilbage til optoget, som vi fulgte et godt stykke. Inden det nåede stranden, besluttede vi os for at tage noget at spise på det gode pizzaria i gågaden. Pludselig kom der en af de store dukker fra optoget ind i restauranten og begyndte at danse. Personalet så lidt nervøse ud, hehe.

Bestilte en pizza med roquefort, mmm. Den mættede utrolig meget, så både Lyu og jeg fik pakket det sidste ind til et senere tidspunkt. Senere så vi fyrværkeri nede ved stranden. Det var meget mere storslået end sidste år synes jeg. Der blev i hvert fal ikke sparet på de gode raketter skal jeg lige love for :o Guldregn er og bliver min favorit. Det er som om hele universet eksploderer og alle stjernerne på himmelen falder ned i ansigtet på en, når de helt store raketter bliver skudt af langt oppe. Et brag under skyerne efterfulgt af en stortslået kuppel af ild og gnister der langsomt svæver mod jorden imens de gradvist brænder ud. Det var ganske spektakuklært i år…

Hjemme ved farmor igen. Hende og Miguel sad og så Cirque de Soleil. Vi sad og så det sammen med dem, hvorefter min far, Miguel, Lyu og jeg tog videre til las barrakes for at se den kendte gruppe (Mojinos Escozios). Skør gruppe. Forsangeren stod og ræbede ud over publikum. Lyu og jeg blev ikke og så det hele, men gik langsomt hjem og så lidt af Tarzan (som Lyu havde købt på CD-markedet). Klokken var vist 03:00 før vi kom i seng…

D. 17 august:

Vågnede meget sent. Ved stranden i tre timers tid (mig og Lyu). Bagefter spiste vi bocadillo+bikini på et nyåbnet sted (på hjørnet ved den gade der går til højre inden man kommer til den engelske pub). Kom hjem ret trætte og hvilede os. Gik ned og hjalp med forberedelser til familiemiddagen. Folk begyndte at komme. Mødte Llorenç, Juli, Anna osv. Slæbte borde ud og vi lavede silde-madder. Lyu snakkede politik med Anna.

Teresa bagved Elviras kage :D

Ton og far.

...og så havde jeg lovet Alex at lægge dette foto op, hehe.

D. 18 august:

Kæmpe opvask, men vi skulle ikke hjælpe med den. Nåede ikke telebutikken inden den lukkede kl. 13. Gik ned mod Caprabo (supermarked). Købte nødder og yoghurt. Ned til stranden (la Ola) hvor jeg bestilte en omgang vermouth m. ansjoser til os begge. Bagefter hoppede vi i vandet! Drak hele yoghurten og fik ondt i maven og kvalme. Det hjalp at komme i vandet. Og så var jeg sgu’ ved at blive stukket af en brændmand. Jeg svømmede et godt stykke ud fra kysten. På vej tilbage hørte jeg en mand stå og råbe og pege med armen inde på stranden. Jeg skyndte mig at svømme ind for at høre hvad han ville. Han fortalte mig at jeg var en halv meter fra en stor nasty brændmand. De er ikke gennemsigtige som hjemme i Danmark, men helt brune og væmmelige. Jeg havde slet ikke lagt mærke til den da jeg svømmede ud, ej heller på tilbagevejen. Hvis man bliver brændt, så skal man for alt i verden IKKE komme vand på det men derimod amoniak. De sælger sådan nogle specielle AfterBite stifter på apotekerne. De er fyldt med amoniak. Og jeg kan IKKE anbefale at snuse til dem!

Købte et Movistar SIM-kort i telebutikken ved kirken (15€). Jeg ringede til min far som i dag var på cykeltur med sin bror Miguel i området omkring Olot. Vi aftalte at tage i Marineland næste dag inden turen til St. Pol.

Nuppede nogle "små" vafler på Nuria ;)

Nuppede nogle vafler ved Nuria :p

Gik langs turistområdet og med stranden på vej tilbage. Endte på Buddha Beach Club, hvor Lyu og jeg havde vores første middag alene i byen. Der var lounge og god musik. Superfed indretning, men maden levede desværre ikke op til indretningen… Men tjeneren var fra Danmark :) Vi drak en L sangría sammen, og gik hjem lags stranden imens månen kiggede ned på os oppe fra den varme nattehimmel.

D. 19 august:

Stod op halvtidligt. Jeg havde virkelig sovet elendigt (måske pga. den sangría der). Fik tegnet et portræt til min onkel Llorenç som gave til sin 55 års fødselsdag i dag. Spiste morgenmad. Støvsugede. Hilste på rengøringsdamen Carmen. Ringede til far og sagde at planerne havde rykket sig mht. Marineland. Tog med ham til en restaurant ved siden af den nye legepark. Vi spiste en del. Kanon god Aioli.Min far fulgte os hen på stationen og så tog vi selv til St. Pol.

Fandt restaurant Mar i Vinya hvor Llorenç, Carmen, Roser, Estelle og hendes kæreste sad og spiste. Roser er gravid! Llorenç fortalte om St. Pols historie hvorefter vi fik en guidet tour rundt i byen af Estel og hendes kæreste.

På parkbænken. Klik stor ;)

Tilbage til restauranten. Op til huset for at sige farvel. Llorenç stod og vandede. Fed udsigt. Dejlig gade. Estel og kæreste gav os et lift hjem til Malgrat. Blev hjemme lidt, hvorefter vi gik hen til Jijonenca og spiste is mens vi tegnede underlige tegninger.

D. 20 august:

Kørte med far til Blanes. Op i lejlighed for at hente Anna. Vi gik ned til Cala San Francesc, hvor vi spiste Paella (Lyu’s første paella ever).

Yo y señor Lobster :)

Mr. Loco con los dientes de Nosferatu!

Var der nogen der sagde beach babe? ;)

På café'en ved havnen i Blanes

Vi badede. Der var mega store bølger. Gik tilbage til midtbyen og nuppede noget at drikke på en café. Rundt i byen lidt for at lede efter postkort. Fandt et til min mor. Hjem til fars lejlighed igen. Hørte Peter Gabriel og Genesis. Fik noget at drikke og lidt kiks / chips på terrassen. Min far viste mig en reklame for et Nikon D60 som han ville købe til mig, men jeg sagde at jeg hellere ville spare op til det selv. Hjem igen til Ton & Soçi. Alex kom med noget brugt tøj til CorreFoc.

Og ja, de smager lige så himmelsk godt som de ser ud!!

Lyu og jeg tog hen til Nuria og fik en omgang vafler med is! Bagefter fik Lyu en pita med oksekød og jeg købte to tallerkener med nachos (guacamole og ostedip). Tog hjem igen efter at have leget lidt med en stol der stod ude ved gaden.

D. 21 august:

Marineland med far og Lyu. Så en gigantisk edderkop sidde i sit net i en busk som jeg havde stået og lænet mig ind over et godt stykke tid (jeg har været heldig et par gange med ikke at blive bidt i løbet af denne tur, hehe).

Tilbage til Malgrat og spiste dessert på Milan, som laver deres egen is. Det var vildt godt! Far bestilte Tiramisu. Hjem til Elvira hvor vi sad i haven og snakkede, tog billeder af kattene og haven.

D. 22 august:

Vi kørte til Serinyà for at besøge de forhistoriske huler. Hulerne var ikke specielt store, men det var nu dejligt at komme lidt væk fra Malgrat for en gangs skyld.

Bagefter spiste ved slottet i Besalú. Jeg smagte en guddommelig balsamiko-agtig eddike til salaten. Jeg kan slet ikke huske hvad det var, men smagen var ubeskriveligt god. Hvis jeg kommer tilbage dertil, så jeg vide hvor de har købt det henne!

Der ligger en helt unik butik (Taller de Cuir) med håndlavede ting: hatte, tasker, penalhuse, notesbøger osv. Lyu og jeg havde svært ved at forlade butikken. Jeg købte et lækkert penalhus, og jeg vil tænke på denne dejlige ferie hver gang jeg bruger det.

Der var mange fede butikker inden for slotsmurene. Generelt emmede det af kvalitet og sjæl. Vi spiste på den fine restaurant Cúria Reial med udsigt over den karakteristiske bro i Besalú. Det var det samme sted som min far og jeg spiste på, da han kørte for Illas Julí engang tilbage i 1995 mener jeg…

Det begyndte at regne vildt meget da vi skulle til at hjem. Lyu blev hjemme, og jeg tog med Alex og Alberte til CorreFoc I Blanes.

Mig og min fætter Alex

Blev malet i hovedet og gik med i selve optoget. Jeg hev mit kamera frem og filmede. Da det hele var ved at slutte begyndte det at regne. Det var helt perfekt! Vi løb tilbage til bilen i brusende sommerregn og kørte tilbage til Malgrat. Jeg ringede på døren og Soçi åbnede til synet af en gennemblødt dansker der bogstavelig talt havde løbet gennem ild og vand for at nå hjem, hehe.

D. 23 august:

Sov sent. Spiste morgenmadsvafler inden stranden kl. 12 (mødtes med Alex ved la redonda). Vandet var stille men der var fyldt med brandmænd! Jeg hjalp med at fange nogle af dem, men der var for mange, og til sidst gav folk op. Der var dog en ganske stor dame der virkede utrolig ivrig efter at fiske dem allesammen op, hehe.

Hjem igen og videre til Calella med Ton, Soçi og pol for at spise middagsmad på vegetar-restauranten Gingebre. Kanon god mad lige i en tilpas mængde. Prøvede at få fat på Adri’s kæreste Eulalia i isbutikken som hun arbejder i, men hun havde fri. På hjemturen blev vi sat af ved Mercadona så vi kunne handle lidt godt til hjemturen: oliven med anchosfyld, habitas fritas, magdalenas osv.

Hjemme i huset – jeg tog hen til Elvira for at sige farvel til dem. Fik en fin lille seddel med fra Lyu, hvor hun takkede for det hele. Jeg fortalte min far om ringen som jeg havde mistet i Århus. Han sagde det var ok, og at jeg nok skulle finde den igen… Jeg fik det lidt bedre, men jeg vil stadig gøre alt for at finde den… Hjem igen. Med Lyu hen til Nuria for at få en sidste omgang vafler. Blev stopmæt! Sad og tegnede huse lidt inden vi gik hjem for at pakke, brænde billeder over på CD og sove!

D. 24 august:

Far hentede os og kørte os til lufthavnen. Inden vi sagde farvel, sagde han igen til mig, at jeg ikke skulle bekymre mig om ringen. Var meget trætte ombord på flyet og i toget hjem lykkedes det os at sove lidt (fandt heldigvis en hvilekupé!).

Det var underligt at komme tilbage til Danmark igen efter så mange oplevelser. Det føles næsten som om det hele har været en dejlig drøm… Tak for 10 fantastiske dage dejlige kæreste!

This entry was posted in Familie, Forhold, Rejsedagbøger, Spanien. Bookmark the permalink.