Okay, jeg har ikke lige bygget nogle fikse “broer” mellem hvert afsnit, så det skifter en del frem og tilbage.
Så er jeg kommet hjem efter min første dag som praktikant på Jyllands-Posten :) Jeg skal lige love for at jeg blev bombet (hvis jeg kan tillade mig at bruge det udtryk sammen med Jyllands-Posten) med informationer i dag!
Jeg valgte at gå derhen i stedet for at tage cyklen. Det tog kun omkring 20 minuter. Dejligt vejr og vidunderlig frisk luft.
Gert viste mig rundt på de forskellige afdelinger af huset, og introducerede mig for diverse personer. Vi lagde dog ud med at se et oversigtskort før vi gik ud – det var iøvrigt et kort som Gert selv havde lavet over huset. Det var sgu’ godt lige at se det som det første. Jeg må dog indrømme, at jeg nogle gange slet ikke kunne regne ud hvor i bygningen vi var. Det er alligevel et ret stort sted. Jeg mener der er omkring 600 medarbejdere (jeg blev dog ikke introduceret til dem alle, hehe).
Mit login fungerede ikke, så det håber jeg de får styr på i morgen. Jeg fik dog lavet et nøglekort i dag som jeg kan benytte for at komme ind om morgenen. Jeg synes det er ret liret med et adgangskort hvorpå der står Jyllands-Posten. Det ser ret VIP-agtigt ud med holder og det hele, så man kan klipse det fast i skjorten :p Til kortet følger en fire-cifret pinkode som jeg selv bestemte.
Jeg sad sammen med Gert og fulgte med i hvordan han løste de opgave der kom ind fra Agnete. De har de såkaldte “faste” opgaver, hvor der blot er nogle tal der skal opdateres i en præ-fabrikeret shape/tabel etc. Første opgave gik på at opdatere nogle temperaturer for diverse skisportssteder. Ikke noget der kræver den store tankevirksomhed, men det er da ret hyggeligt :p
Den næste opgave var der lidt mere i. Telia har opkøbt Debitel, så der var et lagkagediagram der skulle ændres lidt på. Det udviklede sig dog hurtigt, og vi endte med at lave en sjov lille illustration til grafen – en stor fisk der gabte over en mindre fisk, hehe. Jeg fik lov til at skrive mit navn ved illustrationen *yay*.
Der er absolut KAOS i deres filstruktur – eller dvs. de HAR ikke en filstruktur! Da jeg sad sammen med Gert, lagde jeg mærke til hvor meget tid der gik med at finde de filer han skulle bruge. Det ser jeg virkelig som et stort problem. De har også lyst til at der kommer orden i det, men det er noget af en opgave at skulle om-organisere de titusindvis af filer de har på de forskellige servere. Hmm, jeg tænker umiddelbart på om der er en smart måde at omstrukturere det på, for de bliver simpelthen nødt til at have en struktureret omgang med deres filer. Ikke alene vil det medføre en forøget produktivitet, det vil også mindske (hvis ikke helt fjerne) den frustration der opstår, når man ikke kan finde den fil man står og skal bruge.
Agnete står for at uddele opgaverne til os andre via deres mailsystem (som jeg ikke lige kan huske navnet på). Alle de opgaver der kommer til mig, kan jeg se i min indbakke. Login til mail er det samme som til serveren forresten. Den opgave jeg fik i dag, gik ud på at sortere nogle tal i en tabel, samt sætte den mere grafisk op. Denne opgave fik jeg på mail, hvori der var vedhæftet et Excel dokument med selve tabellen i. Jeg åbnede Illustrator og copy/pastede tabellen derind for at kunne lægge JP’s egen formatering på (en fil der hedder “Antenna Basis”).
Der er træningscenter og bad nede i kælderen, hvilket er SUPERFEDT! Der har jeg i hvert fald tænkt mig at træne det er HELT sikkert! Jeg var ikke inde og se det, da der var låst, men det skal nok komme.
Når man skal finde en fil, foregår det på den måde, at man åbner en Smart Folder, hvori man søger på selve filens navn. Derfor er de 100% afhængige af, at filer bliver navngivet PRÆCIS efter deres indhold. Det vil være en næsten uoverkommelig opgave at skulle finde filen manuelt blandt alt det rod.
Det er således, at man ved mange af opgaverne skal genbruge shapes og tabeller. De ligger i en slags “banke” på serveren, hvilket sådan set er smart nok. Problemet opstår når man skal finde en af disse filer til en bestemt opgave. Fordi det ikke er organiseret, så bliver søgningen til en hel lille opgave i sig selv. Det er noget jeg lige skal vænne mig til tror jeg.
Gert viste mig også selve trykkeriet hvor aviserne kom farende i en voldsom fart. Der må have været en masse små partikler i luften derinde, for jeg begyndte at hoste ret meget og havde en harsk fornemmelse i halsen. Det forsvandt så snart vi gik ud…
Kantinen er ret god synes jeg. De laver varieret og sund kost til en billige penge. Man kan sætte penge på sit adgangskort på en automat i kantinen, så det vil jeg lige undersøge nærmere i morgen. Skylder forresten Gert penge, da han lagde ud for mig til frokost.
Der er ikke faste pladser som sådan, men jeg vil dog foretrække at sidde med god rygdækning – det var der dog også til dels ved den plads de havde ryddet til mig. Dejligt store skærme og G5’ere :p
JP har et såkaldt mediarium, hvor folkeskoleelever kan komme ind og føle hvordan det er at arbejde på en avis. Det er en supergod idé synes jeg – og ikke mindst en smart måde at “hverve” ny arbejdskraft på, hehe
…og så har jeg fået mit eget JP keycard :p Det er total VIP style at have adgangskort til en så stor avis. Det fungerer også som betaling i kantinen (men det har jeg vist nævnt). Glæder mig til at bruge det i morgen når jeg skal ind. Det var vist noget med at man bare skal holde kortet op mod en boks, og så lukker bummen op og man kan komme ind.
3 Responses to JP: Første dag :)