Studietur: Holland

Her vil jeg forsøge at reflektere over den studietur jeg havde til Holland (Amsterdam) med Designskolen Kolding.
Da jeg ikke på turen skrev ned hvad jeg oplevede dag for dag, er det derfor svært for mig at gøre det samme her. Derfor vælger jeg at sætte nogle overskrifter på de enkelte afsnit i stedet for dato/tidspunkt.

Hvad så Ole?
Så oprandt dagen for afgangen til Amsterdam med alle første års studenrende på Designskolen Kolding (09/05/04).
Jeg havde brugt hele dagen på at pakke, og det sidste jeg lavede hjemme var, at smøre en grande madpakke: salat, ost, dressing, pølse –> lækkert!
Sendte lige en SMS til Ole, og spurgte om han var taget af sted til skolen, hvor bussen ville holde. Det var han ikke, så jeg smuttede lige over til ham, hvorefter vi tog bussen ned til skolen –> min taske var også helt ekstrem tung, så jeg ville ikke have kunnet gået, det er helt sikkert!

Rollin’ rollin’ rollin’
Så ankom vi til skolen, ventede lidt, bussen ankom (Vagn’s Turistbus), vi stod på, vi kørte. Jeg var lidt overrasket over, hvor hurtigt folk begyndte at sove. Det samme var Torben (som jeg sad ved siden af). Vi var næsten de eneste i bussen, der sad og snakkede… God ting jeg havde medbragt min discman og en mappe spækket med musik. Det sad vi og hørte med én headphone hver i øret.
Kl. var jo 23:30 eller deromkring da vi kørte, så der var ikke meget ved at se ud af vinduet, men da solen stod op, kom Hollands meget særprægede landskab og bygningskunst. Der er godt nok meget vand i Holland! Og deres huse er ekstremt høje –> Det ser vildt weird ud.
Efter nogle de 8-9 timer turen tog, kom vi til Amsterdam. Holdt med bussen i en parkeringskælder, hvorefter vi allesammen vandrede med vores tunge baggage hen til hotellet. Ej, det lå ikke så langt væk igen…

Indkvartering
På hotellet skulle vi vente på, at nogle andre blev udkvarteret, så vi kunne få deres værelser. Tiden brugte vi på at finde ud af, hvem vi ville dele værelse med. Endte med at finde sammen med Allan, Anders, Mads og Klavs. Jeg ventede helt til sidst med at fortælle vores gruppe til Peter (lærer), så vi fik et 6-mands værelse til os 5 personer –> bonus siger jeg bare! Mere plads er altid velkommen…
Vi pakkede ud og smuttede derefter på museum… jeg tror det var Van Gogh museet. Det tog vi på i stedet for Stedelij museet, da det var ved at blive renoveret. Ærgeligt synes jeg, da jeg personligt havde glædet mig til Stedelij museet.

Amsterdams gader
Vi brugte en del tid på at vandre rundt i gaderne mellem kanalerne og tage billeder af alverdens ting of mennesker. Jeg har taget over 500 pics på turen!!
Jeg er stolt over at kune sige, at jeg ikke var inde og spise på hverken Burger King, McDonalds eller KFC. Vi var inde nogle ret fede steder. Der var bl.a. en italiensk restaurant, hvor vi nærmest blev venner med tjeneren (en smuk dame må jeg sige). Det betød at vi var der inde og spise igen den efterfølgende dag. Hehe.
Der var pænt mange der lige havde fødselsdag dernede: Anders og Ole bl.a. så det blev jo fejret.
Før turen havde jeg lidt en fobi mht. at tage billeder af folk (sådan tæt på altså), men det er faktisk forsvundet nu. Jeg har taget en spandfuld billeder af hollændere. Det er vildt sjovt at se på, hvordan folk ser ud egentlig.

Jazz & Blues
Lækkert siger jeg bare! Vi var inde på en Jazz café, hvor der blev spillet live jazz. Et lille band med en trommeslager, pianist og en bassist. Det var et stemningsfyldt lille sted med plakater klistret på vægge og loft med diverse jazz grupper og events. Øl udvalget var dog begrænset til 3 øl…
En anden dag var vi på et sted ved navn “Burbon Street” –> der var den fedeste gruppe, som spillede en masse blues klassikere. Jeg kunne ikke fjerne blikket fra bassisten. Han var som taget ud af “From Dusk Till Dawn”. Han var en rigtig mexican style, lille, kraftigt bygget, overtatoveret, sorthåret mand som simpelthen havde så meget karisma synes jeg.

Cyklister
Formålet med turen var jo, at vi skulle samle en masse synsindtryk til et efterfølgende projekt med temaet “Living People / The Human Body”. Jeg valgte at fokusere en del på cyklister og deres forskellige kropsstillinger og lave en eller anden form for “cykelbog”. “Airbiking”, hvor jeg fjerner selve cyklen i Photoshop, således at kun folks kropsstilling kan ses… det vil sætte cykling lidt i perspektiv tror jeg.

Humoren
Det må jeg sige har været en ret stor del af samtlige samtaler jeg har haft. Jeg må indrømme at jeg nok skal arbejde lidt mere på, at føre mere alvorlige samtaler.
Dialekten var det meste af tiden i stil med den nordjydske jukeboks “Henning Solgaard” fra “Drengene fra Angora”. Anders og jeg kørte lige pludselig med et far/søn trip… spørg mig ikke hvordan det begyndte, men fuck det var sjovt. Jeg vil ikke brgynde at beskrive det her… man skulle have været der!
Et andet heftigt satirisk samtaleemne var “boller” i alle deres afskygninger og former. Det tror jeg nok begyndte med, at Anders købte nogle boller i et supermarked, hvorefter han udenfor butikken sagde til Klavs: “Kan du ikke lige holde mine boller?”… hvilket jo kan forstås på enhelt anden måde, så det knækkede vi af grin over *Gg*.
Det med bollerne kørte vi så videre med resten af tiden i Amsterdam, så vi endte med en del variationer af grundidéen:

1 – “Ej, mine boller er helt mugne!”
    2 – “Pas på du ikke sætter dig på mine boller!”
    3 – “Skal du skære i mine boller?!”
    4 – “Ej, bollerne er helt fedtede”

Osv. Man skulle nok have været der tror jeg…
Vores lærer Peter fortalte også en joke i bussen på et tidspunkt. Det sjoveste ved den var næsten den måde han fortalte den på… hehe.

Red Light & joint
Hvad skal jeg sige? Man kan sådan set ikke være i Amsterdam uden at checke Red Light District… og det var ret specielt skal jeg lige love for.
Jeg havde godt nok hørt om at der skulle være mange ludere men at de allesammen skulle ligne modeller kom godt nok bag på mig! Jeg fatter ikke hvorfor de ikke blev modeller i stedet for!
Anyway… der gik vi så, gennem de små sidegader, delte en joint. Og her vil jeg lige sige, at den joint ikke havde nogen som helst effekt på mig overhovedet. Der blev jeg godt nok skuffet vil jeg sige.

Sidste dag om morgenen
Vi skulle forlade hotellet kl. 10 og dagen før havde folk virkelig festet igennem, da der var noget fødselsdags-halløj nedenunder i hotellets “disco”. Jeg havde også fået en del øl indenbords.
Nu kommer det sjove så. Jeg havde sat alarmen på min mobil til kl. 08:00. Jeg kom også op og fik pakket mine ting, men det stod godt nok skridt til med de andre skal jeg lige love for! Specielt Anders og Klavs. Jeg forsøgte utallige gange at få dem op, men kunne bare konstatere, at “Mission Impossible” skulle have handlet om at vække folk med tømmermænd! *Gg*.
En havde knækket sig på min mobil, en anden havde knækket sig mens han sov så der var bræk oppe ved puden og ned på sengen nedenunder… gustne sager! Jeg nævner ingen navne!

10 timer tilbage
Vi gik hen til bussen ved 10:00-tiden for at læsse bagagen på, hvorefter vi skulle få 10 timer til at gå, før vi kunne tage med den hjem… Det er mig fortsat en gåde, hvorfor vi ikke blot kunne have taget bussen hjem efter at have læsset den, men sådan var det jo.
Nå, men de 10 timer var nu ikke så ringe endda. Der fik vi seriøst gået rundt i byen! Gik fra den ene lækre butik efter den anden. Var f.eks. inde i en butik, hvor de solgte de vildeste svær –> bl.a. fra “Lord of the Rings”. Købte selv en rejsedagbog til min ferie i spanien 2004, hvor jeg håber på at få lige så mange spændende oplevelser som sidst.

Sexmuseum
Så kommer vi gående der… det var sidste dag og vi skulle bruge tiden på et eller andet jo –> 10 timer er jo lang tid. Så ser vi fandme sådan et museum med sex!!
Der tror jeg nok liiiige vi skal ind tænker vi så, og gør det såmen også hvilket var alle pengene værd! Det første vi så, var en lille djævle-figur, der slikkede på sin egen diller! Jeg var færdig af grin!
Så var der sådan en rude man kunne kigge igennem, med en mand, der stod på den anden side med sin diller i hånden. Så kunne man se at dilleren langsomt pegede opad mod ens ansigt, hvorefter man fik et klat sperm lige i fjæset (hvis ikke ruden havde været der altså!! Gud ske tak og lov!)…

Ikke en sovebus!
Lige inden vi steg på bussen, fandt vi et supermarked, hvor vi handlede lidt godet til turen: lækre honningkage-agtige kager, kiks, juice, sprite, cola og Twix. Fik også lige en omgang fiske lassagne, som jeg måtte slippe en 80 kr for! Er du gal det var dyrt, men den mættede helt ekstremt meget.
Fuck det var svært at sove i bussen på vej hjem… det gik godt nok bedre på turen derned. Jeg var pænt træt, men jeg sad bare og stirrede ud i luften. Kunne ikke rigtig finde en behagelig stilling at sove i.
Jeg var godt nok smadret da vi endelig holdt foran designskolen igen. Greb min tunge baggage, og vaklede så hele den lange vej hjem, dødtræt og lige ved at falde i søvn på fortovet… ej dog ikke, men close enough.
…da jeg så kom hjem var det ren lykke at ligge i min seng igen… uden støj, ingen snorken, smækken med dørerne eller nogle andre former for gener når man vil sove!

This entry was posted in Holland, Rejsedagbøger. Bookmark the permalink.